Ondernemen in coronatijden | Interview #food Brugge

hashtag food

Door de strenge maar noodzakelijke coronamaatregelen moeten helaas ook veel ondernemers in Brugge de deuren sluiten of creatief aan de slag gaan met hun diensten. In de interviewreeks ‘Ondernemen in coronatijden’ kijken we hoe het met de ondernemers in Brugge gaat. Wat doen zij tijdens de quarantaine? En hoe zit het met hun zaak?

Deze keer kijken we hoe het met Dave en Emmanuel gaat, zij baten #food uit in Brugge.

Wie zijn jullie en welke zaak hebben jullie?

Wij zijn Dave en Emmanuel en we baten sinds 2014 #food uit in de Scheepsdalelaan 37 op Kristus-Koning, Brugge.

Terwijl Dave de creativiteit in de gerechten stopt, serveert Emmanuel ze met veel liefde aan onze gasten. Onze gerechten zijn allen glutenvrij, lactosevrij en suikerarm. Alle gerechten dragen de naam van een song, dus bij keuzestress kun je ook kiezen voor je favoriete artiest of nummer.

We werken zonder personeel of flexi-jobbers, omdat we graag de controle houden over kwaliteit en aanpak. Dat is vaak behoorlijk heftig met een volle zaal van 24 personen en 4 virtual brands* op Deliveroo en Uber Eats. Maar de voldoening die onze gasten voelen, voelen wij ook na een dag met hen door te brengen 😊

(*) Via Deliveroo hebben Dave en Emmanuel Suzy’s Salads, Steve’s Stews en Luigi’s Lasagnas. Drie merken die lactosevrij en glutenvrij werken, maar zich op 1 specifiek gebied richten. Via Uber Eats is daar sinds kort ‘Healthy Heaven’ bijgekomen, een overkoepelend merk dat alles van Suzy, Steve en Luigi aanbiedt, in combinatie met nog een aantal verrassingen.

Waarom zijn jullie met #food gestart?

We zijn in 2014 gestart in het centrum met één oogpunt: niet de zoveelste tourist trap worden, maar een plaats waar iedereen zich kan en mag welkom voelen.

We zijn wel heel wat geëvolueerd sinds het begin. Terwijl we gestart zijn met quiches, croques en slaatjes, is dat aanbod snel uitgebreid met veel vegetarische gerechten, waarna glutenvrij kwam en een deel plantaardig.

En sinds onze verhuis naar de rand van het centrum, werken we volledig lactosevrij, glutenvrij en suikerarm, zonder in te boeten aan smaak. We richten ons niet specifiek op mensen met allergieën, maar willen het voor hen wel makkelijker maken om veel keuze te hebben op restaurant.

Hoe zag jullie normale werkdag er voor de coronamaatregelen uit?

Om 6u ging de wekker onverbiddelijk af en startten we met onze voorbereidingen voor de lunch (broodjes kneden en rijzen voor de soep, de basis maken voor de lunch, de automaat vullen, …).

Om 8u30 deden we onze boodschappen zelf en om 9u30 gingen we verder met de voorbereidingen van de lunch.

Om 11u probeerden we te ontbijten, een wandeling te doen met de hond, om daarna in de laatste rush naar de lunch te werken. Nadat de laatste gasten ‘s middags het restaurant verlieten, gingen we bloemen en kruiden plukken in De Kruiderie, vulden we de automaat aan die voor de deur staat en maakten we de hapjes voor ‘s avonds en gerechten die uitverkocht waren.

Om 17u30 ontvingen we de eerste avondgasten, om 21u ging de keuken dicht en rond 23u, konden we ons in de zetel ploffen om daar vaak in slaap in te vallen 😉 Op vrije dagen waren we bezig met het verzamelen van informatie over voeding, schreven we een blog over onze muur van kruiden en superfoods (Wall Wednesday, via Facebook) en deden we de voorbereidingen van onze illusie-desserts.

Wat is de invloed van de coronamaatregelen op jullie zaak?

Het fysieke restaurant is gesloten en we zijn na 3 dagen ook gestopt met takeaway en delivery. Daardoor vallen we nu terug op de automaat, waar mensen 24/7 verse gerechten, tapas en desserts kunnen halen. Die omzet is amper 10% tot 15% van de normale omzet, waardoor we zelfs onze vaste kosten niet kunnen betalen. Daarnaast is er natuurlijk ook veel vrije tijd bijgekomen, waardoor we nu wel af en toe kunnen genieten.

Kunnen klanten momenteel iets doen om #food te steunen?

Mensen kunnen ons volgen op sociale media (Facebook en Instagram), waar we uiteraard actief blijven en nieuwtjes delen. Elke woensdag schrijven we over onze superwall die uitpuilt van de heerlijkste kruiden en superfoods.

Daarnaast zijn in onze automaat ook geschenkbonnen verkrijgbaar, die je 24/7 kan komen halen mét een promotie: €25 + €3 extra en €40 + €10 extra. Ze blijven onbeperkt geldig en zijn dus het ideale geschenk voor iemand (of voor jezelf) om te komen genieten nadat deze bittere periode voorbij is.

Hoe vullen jullie de dagen momenteel tijdens de lockdown?

Omdat we alles van ‘scratch’ maken, kruipt er heel wat tijd in de bereiding van onze gerechten en zeker van onze illusie-desserts. Die tijd komt nu vrij om dingen te doen waar anders geen tijd voor is. Zowel in de zaak als in ons appartement (boven de zaak): plintjes schilderen, kasten uithalen en reorganiseren, ideeën ontwikkelen voor nieuwe gerechten,…

We zijn ook begonnen aan ons kookboek, waar verschillende gasten al een tijdje op wachten. Zodra we de kans krijgen om onze fotograaf naar hier te halen, zou alles in een stroomversnelling moeten raken en zou het boek rond de feestdagen moeten verschijnen 😊

Hebben jullie een tip voor andere ondernemers die getroffen zijn door coronamaatregelen?

Probeer te genieten van de vrijgekomen tijd, die we anders nooit hebben. Houd contact, zowel met je gasten als met je collega’s. Dit zijn ideale periodes om elkaar te steunen, van elkaar te leren en wie weet wel nieuwe samenwerkingen tot stand te brengen. Geniet ook van de tijd met je gezin en besef dat het een periode is waar we met zijn allen door moeten, maar waar we sterker uitkomen.

Waarom moeten mensen na de coronamaatregelen zeker eens bij jullie langskomen?

Onze vaste gasten weten al dat we blijven verrassen. Elk seizoen verandert onze volledige menukaart en komen we met dingen op de proppen die je meestal nog nooit ergens anders hebt gezien.

Onze illusiedesserts zijn een absolute aanrader. Zo serveren we dit seizoen een asbak, een huishoudspons en een spiegelei. Maar dan wel plantaardig, glutenvrij, suikerarm én in dessertvorm.

Daarnaast blijven we vernieuwen en verfijnen en lijkt het ons vooral interessant voor carnivoren en pescotariërs om ons na deze periode zeker eens te bezoeken.

Hartelijk dank voor dit interview, Dave en Emmanuel!
Meer weten? Check de website van Hashtag Food of volg hen op Facebook of Instagram
Adres: Hashtag Food , Scheepsdalelaan 37, 8000 Brugge

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *